Hatred.

Tak perlu sampai benci orang yang pernah sayang kau. Tak perlu sampai benci orang yang KAU sendiri pernah sayang. Just because the end of your 'relationship' is filled with sadness, doesn't mean kau perlu benci dia. Jangan lupa, dia pernah bahagiakan kau, walaupun cuma sementara.

Kita dah besar, dah tahu fikir sendiri, dah tahu mana baik buruk. Tak perlu buat musuh.

Aku rasa takde keperluan untuk hadirkan rasa benci untuk lupakan sakit yang orang bagi. Aku pernah cuba benci orang yang aku pernah sayang tapi end up rasa sayang tu tak hilang pun, rasa sayang tu tak kemana mana. Still ada. So aku berhenti membenci. Dan sekarang aku decide untuk tetap sayang dia, walaupun dia dah suka orang lain (agaknya?), sampai rasa tu hilang sendiri.

So nampak kat situ, hate is somehow wasting time. Biar sakit tu hilang sendiri. Takpayah pun sampai nak benci benci.

Time heals, yes. Tapi bukanlah time heals everything. Tuhan yang izinkan kau rasa sakit tu so mintaklah kat Dia untuk tarik balik rasa sakit tu.

Mintak kat Dia jugak untuk bagi yang terbaik for both of you. Mintak kat Dia jugak utk hapuskan apa-apa rasa benci, marah, dendam antara korang.

Last, jangan sebab manusia kita berubah jadi teruk. Ingat tu.

0 juri & hakim: